Jeśli planujesz otwarcie swojej firmy oraz zbudowanie własnej witryny internetowej, warto żebyś zadała/-ał sobie kilka pytań, które pomogą Ci zaplanować to przedsięwzięcie.
Zastanów się dokładnie, dlaczego chcesz mieć swoją stronę internetową? Czy ma to związek z twoją firmą? Jeśli tak, to jaki? Bardzo dokładnie przemyśl to zagadnienie, czy rzeczywiście strona www jest Ci potrzebna, bo być może lepiej będzie zainwestować te pieniądze w stworzenie funpage na FB i reklamę w mediach społecznościowych. Nie buduj strony www tylko dlatego, że wszyscy je już mają – ważne jest to, żebyś wiedziała/ -ał, w jakim celu ją tworzysz.
To wbrew pozorom drugie bardzo banalne, ale jak ważne pytanie – Kogo chcesz przyciągnąć do swojej witryny internetowej? Z kim chcesz się spotkać w Internecie? Zdefiniuj swoich bieżących i potencjalnych klientów pod względem demograficznym (wiek, płeć, wykształcenie, zarobki) i psychologicznym (jak myślą, jakimi motywami się kierują, co czują itp.) nie zapominając przy tym, że potencjalni klienci są najprawdopodobniej bardzo podobni do Twoich aktualnych Klientów.
Ile wiesz o swoich klientach? Czy posiadasz bazę danych, która śledzi ich zachowania? To wszystko, to znaczy odpowiedzi na te pytania, wpłyną na treści na Twojej stronie www i na komunikację w twoich późniejszych reklamach czy postach do Twojej grupy docelowej.
Jeszcze ważniejsze jest to, jak często rozmawiasz ze swoimi klientami. Warto to robić, gdyż wówczas możesz lepiej poznać ich potrzeby i oczekiwania względem usług czy produktów, jakie im oferujesz. Twoje decyzje biznesowe będą miały okazję być oparte na faktach, a nie samych przypuszczeniach.
Ponieważ ludzie odwiedzają strony internetowe, poszukując czegoś – produktu, usługi, informacji – im więcej im dasz, tym łatwiej przyciągniesz ich na swoją stronę. Nigdy nie zapominaj o potędze informacji. Jeśli twoim głównym celem jest sprzedaż, postaraj się, aby wszystkie twoje produkty były łatwo dostępne, oferty ciekawe i zachęcające do czytania, a opisy podkreślające ich zalety. Warto na stronie umieszczać wszelkiego typu przewodniki, poradniki, bezpłatne raporty, specyfikacje, FAQ, artykuły, opinie ekspertów i klientów itp. Takie materiały zawsze są chętnie czytane lub pobierane, to ważne jeśli oferowane przez Ciebie produkty są skomplikowane lub zaawansowane technologicznie, luksusowe lub mają duże znaczenie.
Bądź szybka/ -i – ludzie są niecierpliwi.
Gdy ludzie korzystają z Internetu, oczekują, że wszystko otrzymają szybko – co oznacza, że na Twojej stronie oczekują, że znajdą wszystko natychmiast i nie będą musieli zbyt długo szukać. Pamiętaj, wystarczy ułamek sekundy, (liczy się pierwsze wrażenie!), by klient podjął decyzję o jej opuszczeniu i przejściu na inną witrynę. 44 sekundy – tyle czasu ludzie średnio spędzają czas na stronie według badań przeprowadzonych przez Nielsen/ Netratings Global Index Chart (dane z listopada 2016 r.). Dlatego warto się postarać, aby na Twojej stronie znalazły się najważniejsze elementy, które przykują uwagę Twoich potencjalnych Klientów. Tutaj wzorem może być Amazon – na ich stronie panuje idealna równowaga pomiędzy łatwością znajdowania interesujących nas produktów a podsuwaniem nam pod nos tego, co firma chciałaby nam sprzedać.
Odpowiedź na to pytanie jest właściwie banalna – nie żadne sztuczki techniczne, ale treści, które dają im to, czego szukają i potrzebują. Najważniejsze są przydatne informacje i dodatkowe korzyści. Dlatego ważny jest również sposób organizacji treści, czy łatwo się przechodzi z jednej strony na drugą, czy łatwo znaleźć potrzebne informacje, czy strona jest czytelna. Warto tutaj poprosić inne osoby, żeby przyjrzeli się naszej witrynie świeżym okiem i zapytać ich, co im się podoba, czy wszystko znajdują na niej, co jest istotne.
To dość proste – jeśli podoba im się to, co otrzymali na Twojej stronie, to na nią powrócą. Jednak trzeba im o sobie przypominać. Zastanów się przez chwilę – ile razy po wyjściu z dobrej restauracji mówiłaś/-eś sobie: „Było cudownie, koniecznie musimy to powtórzyć”, ale nigdy tego nie zrobiłaś/-eś? A teraz wyobraź sobie, co by się stało, gdybyś kilka tygodni po wizycie w tej restauracji otrzymała/-ł od niej jakiś SMS z informacją o nowej ofercie w menu lub propozycją darmowej lampki wina do następnego posiłku. Czy nie skłoniłoby Cię to do ponownych odwiedzin w tym lokalu? Tak samo jest z witryną internetową – musisz podtrzymywać kontakty i budować relację. Bardzo jest w tym pomocny marketing bezpośredni.
Najważniejsza rzeczą, jaką możesz otrzymać od osób odwiedzających Twoją witrynę, jest pozwolenie na nawiązanie z nimi kontaktu. Zaskakująco duża liczba firm wcale tego nie robi – lub przynajmniej im się to nie udaje. Wiele firma zbiera przez lata adresy w-mail do swojej bazy, potem zaś w ogóle się z nimi nie kontaktuje lub robi to bardzo rzadko. To duży błąd. Najlepiej więc prosić osoby odwiedzające Twoją witrynę o podanie adresu e-mail i gdy tylko to możliwe – zaoferowanie im coś w zamian.
Oto kilka propozycji, co można zaoferować w zamian za adres e-mail:
Bardzo wskazane jest zachęcanie do wypełnienia internetowego kwestionariusza, dzięki któremu możesz dowiedzieć się o osobach odwiedzających twoją witrynę jak najwięcej: kim są, czego chcą i co myślą o ofercie – wszystko, co można potem wykorzystać w kontaktach z nimi. Jak ich do tego skłonić? Zastosuj zachęty w formie nagrody, rabatu, usług dodatkowych. Oczywiście pamiętaj o tym, żeby pozyskane dane używać w sposób rozsądny i spełniać swoje obietnice.
W jaki sposób „dać ludziom to, czego chcą?”
Informuj, baw i przekazuj korzyści – gdy już nakłonisz ludzi do odwiedzenia swojej strony www, musisz przekonać ich, że powinni spenetrować całą witrynę. Zaprojektuj ją w taki sposób, aby odzwierciedlała przepływ informacji typowy dla kontaktu Twojego przedstawiciela handlowego/ sprzedawcy z klientem. Opowiedz ludziom o wszystkich korzyściach – zamieść opisy, zdjęcia i prezentacje. Przekaż jak najwięcej cennych informacji. Cytuj recenzje (jeśli masz artykuły w gazetach), testimoniale (opinie klientów), pokaż ich referencje, poproś o uwagi i komentarze – „Napisz do nas. Czekamy na Twoją opinię”.
Co Twoja witryna musi zapewnić?
Poproś 10 klientów, którzy nie znają Twojej witryny o wypróbowanie jej – bez żadnej pomocy z Twojej strony. Potem zapytaj się ich:
1. Nieodpowiednie wykorzystanie bannerów lub sliderów (powinny być one zatem przemyślane, czytelne oraz spójne z całym layoutem)
2. Niska jakość treści na stronie
3. Nachalne wyświetlanie pop-upów i komunikatów
4. Brak responsywnej wersji serwisu
5. Brak konsekwencji w ustalaniu layoutu (brak dobranych kreacji uwzględniających identyfikację wizualną firmy)
6. Brak przycisków CTA (Call to action)
7. Brak celu na stronie głównej (ma ona przede wszystkim w bardzo prostej formie zaprezentować najważniejsze cechy usługi czy produktu)
8. Brak transparentności (brak budowania zaufania odbiorców poprzez brak informacji o nas, o naszych klientach, produktach itp.)
Shelley Taylor – autorka książki „Click-Here Commerce”, zbadała 50 witryn internetowych. Okazało się, że jedynie 2 z nich działały na starszych komputerach. 24% nie oferowało żadnej pomocy w dokonywaniu zakupu, 32% nie pisało o tym, jak kupować, jedynie na 12% znajdowały się niezależne recenzje produktów, a jedynie na 30% można było zdobyć informację o dostępności poszczególnych produktów. Dlatego sam najlepiej sprawdź, co się dzieje na Twojej witrynie/ sklepie, gdy klient chce coś kupić u Ciebie:)
Cześć!
Nazywam się Justyna. W moim życiu mam dwie pasje:💗coaching i malarstwo. Uwielbiam pracować z klientami coachingowo nad poprawą ich samooceny i brakiem pewności siebie oraz pomagać im odkrywać swoje potrzeby, wartości, pasje. Lubię wspierać ich 💪 w kreowaniu wizji swojego biznesu, a następnie doradzać w kwestiach strategii i marketingu.
Na moim blogu dużo piszę o tym, skąd się bierze niska samoocena oraz brak pewności siebie, jak możemy poprawić naszą samoocenę i zwiększyć pewność siebie, wzmocnić poczucie własnej wartości. Przedstawiam liczne ćwiczenia na budowanie pewności siebie i asertywność. Rekomenduję zmianę siebie poprzez coaching (swojego myślenia, nawyków), by wieść życie w zgodzie ze sobą, być bardziej spełnionym i przez to także bardziej szczęśliwym człowiekiem.
Zapraszam Cię zatem do tego mojego świata, rozgość się proszę w nim, mam nadzieję, że znajdziesz tutaj to, czego szukasz…