Please enable JS

Jak docenić kryzys?

6 grudnia 2020 / Justyna Kaczorowska /Coaching/Moje Inspiracje/Rozwój osobisty

Dziś będzie trochę o dezintegracji, która zdarza nam się wówczas, kiedy borykamy się z jakimiś trudnymi problemami lub przydarza nam się jakaś życiowa tragedia. Sytuacje kryzysowe są wpisane w nasze życie, tak samo, jak radosne chwile pełne zadowolenia, przyjemności i szczęścia. Chciałabym, aby dzisiejszy wpis był dla Ciebie pewną inspiracją i pomógł Ci spojrzeć na sytuacje kryzysowe trochę z innej perspektywy niż to zwykle czynimy. Zapraszam do lektury.

Po co to wszystko?

Czasami czujesz się tak, jakby świat sprzymierzył się przeciwko Tobie? Masz chandrę lub nawet popadasz w depresję. Odczuwasz obniżenie energii, zarówno psychicznej jak i fizycznej? Najchętniej zaszyłbyś się pod kołdrą i przespał cały dzień? Zastanawiasz się nad sensem tego wszystkiego? Zadajesz sobie pytania: Po co to wszystko? Czy ja tego tak naprawdę chcę? Czy jestem w odpowiednim miejscu? 

Dzisiejszy świat wcale nam nie ułatwia życia i odpowiadania sobie na takie pytania, prawda? Trudno w to uwierzyć, ale właśnie kryzysy pomagają nam w…rozwoju. Pomagają nam wzrastać i ten depresyjny nastrój służy nam w słusznym celu.  

Polski psycholog, psychiatra i pedagog – Kazimierz Dąbrowski – stworzył teorię tzw. dezintegracji pozytywnej, która zmieniła moje postrzeganie chandry czy dołków. Dzięki niej dodaję sobie energii i otuchy w trudnym okresie. Ufam, że Ci także „wniesie trochę światełka w tunelu”:)

Rozwój Twojej osobowości przypomina ciągłe budowanie wieży z klocków Lego. Twoja wieża (osobowość) składa się z określonej liczby elementów powstałych na bazie Twojego doświadczenia, wartości, tożsamości itd. Wraz z nowymi doświadczeniami, kryzysami i wiedzą, dostajemy nowe fragmenty układanki, które staramy się dopasować do swojej budowli. Oczywiście jest to możliwe tylko do pewnego momentu. Wieża, budowana na określonych fundamentach, może bowiem utrzymać ograniczoną liczbę klocków. W pewnym momencie zbyt duża ich liczba (nowe doświadczenia) lub zbyt duży klocek (kryzys) spowoduje, że wieża runie (następuje dezintegracja), a Ty będziesz musiał ją odbudować (integracja). Na pocieszenie powiem, że jeśli się postarasz, będzie ona wyższa i większa (rozwiniesz swoją osobowość). 

Dezintegracja pozytywna

W czasie kryzysu jesteśmy wyrzucani nagle poza tzw. strefę komfortu, ale nowe sytuacje i doświadczenia powodują, że chcąc czy nie chcąc, zwiększamy naszą samoświadomość. Stara wieża się rozpada, na pewien czas tracimy stabilizację i gorzej się czujemy. Zaczynamy zastanawiać się nad naszym życiem, odkrywamy, dokąd chcemy iść, a kiedy już wiemy, ruszamy z impetem do przodu. Wówczas mówimy o tzw. dezintegracji pozytywnej. Coś musi runąć, żeby mogło powstać coś nowego, dużo lepszego.

Oczywiście nie zawsze musi być tak różowo. Kryzys kryzysowi nierówny. Czasami nie potrafimy ułożyć wieży na nowo i pozostajemy w dezintegracji. Wtedy warto zwrócić się do „architekta” – specjalisty, który nam pomoże szybciej stanąć na nogi. Może to być coach przy lekkim kryzysie lub psychoterapeuta, gdy masz już zdiagnozowaną u siebie depresję.

Wszystko się dzieje po coś...

Każda skrajność ma swoje ciemne strony. Nawet kryzys może być dla nas niezwykle rozwojowy, a wręcz przebudzający. Często to właśnie wtedy mocno zwalniamy i zatrzymujemy się na chwilę, by odpowiedzieć sobie na trudne i ważne dla siebie pytania: Czy idę w dobrym kierunku? Co mi daje ta sytuacja, w której jestem? Co chcę robić dalej w swoim życiu?

Według Dąbrowskiego osoby, które biegną do przodu bez zastanowienia i refleksji, mogą posiadać tzw. osobowość psychopatyczną. Oczywiście nie chodzi tu wcale o mordercę – Hannibala Lectera z filmu „Milczenie owiec”, ale o osobę mającą problem ze swoją samoświadomością i empatią. Może ona szybko osiągnąć zawodowy sukces, ale nie rozwinie przy tym swojej osobowości. Jej problemy często będą dotyczyć takich obszarów, jak relacje międzyludzkie czy inteligencja emocjonalna.

Poznaj 7 sposobów konstruktywnego wychodzenia z kryzysu

Niestety, bycie w stanie dezintegracji najczęściej nie jest ani przyjemne, ani proste. Dlatego postanowiłam opisać kilka metod konstruktywnego wychodzenia z kryzysu. 

  1. Po pierwsze, kiedy dopadnie Cię gorszy nastrój, daj sobie do niego prawo. 

Pozwól sobie poczuć się gorzej. Pamiętaj, że jeżeli poradzisz sobie z kryzysem, będziesz mądrzejszy i bogatszy o to doświadczenie.

  1. Zaakceptuj swój nastrój

Czasami z nastrojem jest jak ze sprężyną. Im mocniej próbujesz ją docisnąć, tym bardziej napiera. Najgorsze, co możesz zrobić, to złościć się na siebie w sytuacji, kiedy czujesz, np. smutek. Oczywiście nie mam na myśli prowokowania kryzysów. Chodzi po prostu o to, by nauczyć się z nimi żyć i radzić sobie, gdy przyjdą. 

  1. Złap dystans

Bycie w ciągłym biegu nie daje szansy na poukładanie sobie rzeczy w głowie. To dlatego po długim, intensywnym okresie często mamy gorszy nastrój. Zrób sobie przerwę. Pobądź ze swoimi myślami. Czasami pomaga krótki urlop albo zaangażowanie w proste czynności, np. sprzątanie. Uważaj jednak, bo izolowanie się może sprzyjać depresji. Wybierz to, co uważasz za najbardziej rozsądne. 

  1. Poszukaj wsparcia

Spotkaj się z przyjacielem, opowiedz o swoich wątpliwościach, wygadaj się. Szukanie wsparcia i bliskości w sytuacji wysokiego stresu jest czymś naturalnym. To m.in. dlatego nasz organizm w trakcie stresu wytwarza oksytocynę, tzw. hormon przytulania.

  1. Zachowaj równowagę

Podczas kryzysu widzimy świat w czarnych kolorach, a zapominamy dostrzegać codzienne szczęście. Nie zapominaj więc o treningu wdzięczności (słoik wdzięczności) i racjonalnym myśleniu (skaner przekonań).

  1. Wróć do swoich wartości, obierz kierunek, stwórz plan i zacznij od małego kroku

Podczas kryzysu ludziom trudno jest obrać nowy kierunek i złapać wiatr w żagle. Jak więc znaleźć nowy cel? Warto zacząć od powrotu do swoich wartości. Jeżeli zaczniemy działać wbrew nim, prędzej czy później odczujemy wewnętrzną sprzeczność. Zastanów się więc, co jest dla Ciebie ważne. Pomyśl nad nowym celem, który ma dla Ciebie sens.

Jeżeli mimo powyższych wskazówek poczujesz, że potrzebujesz profesjonalnego wsparcia – porozmawiaj z coachem lub terapeutą. Ze zdrowiem psychicznym jest podobnie jak z fizycznym – czasami potrzebujemy specjalisty, który pomoże nam wrócić do siebie. Poważny kryzys, nierozwiązany i zepchnięty do podświadomości, może przerodzić się w poważne problemy. Zdecydowanie się na pomoc to nie porażka, ale racjonalne dbanie o siebie. 

Opiekuj się mądrze sobą, zwłaszcza podczas kryzysu!

"Przeramuj" kryzys - zmień perspektywę

Jeśli akurat dopadł Cię kryzys lub gorszy nastrój, zdobądź się na wysiłek i odpowiedz sobie szczerze na poniższe pytania:

Jaką wiedzę o sobie i innych dzięki tej sytuacji zdobywam?

…………………………………………………………………………………

Przed czym ostrzega mnie ta sytuacja?
……………………………………………………………………………….

Jaką korzyść z niej wynoszę?
…………………………………………………………………………………

Jak zadbam o siebie w tej sytuacji?
…………………………………………………………………………………

Kto może mnie wesprzeć w tej sytuacji?
…………………………………………………………………………………

Jakie modyfikacje wprowadzę w swoje przyszłe działania?
…………………………………………………………………………………

Podobał Ci się wpis? Podaj dalej, skomentuj lub polub moją stronę na FB: Coaching samooceny z grą LockLuck.

Zapraszam Cię także do przyłączenia się do mojej grupy – Doradztwo filozoficzne, psychologia i coaching.

O autorze

Justyna-Kaczorowska-coach-samooceny
Justyna Kaczorowska
Coaching samooceny innowacyjną metodą LockLuck & coaching biznesowy | Inne artykuły

Witaj! Jestem Justyna i zajmuję się coachingiem, zarówno personalnym, jak i biznesowym. Swoje umiejętności coachingowe zdobywałam w międzynarodowej szkole Noble Manhattan Coaching. Jestem także pierwszym w Polsce certyfikowanym coachem innowacyjnego narzędzia LockLuck , stworzonego do pracy nad poprawą samooceną, zwiększania pewności siebie i poczucia własnej wartości.

Przez ponad 20 lat pracowałam w wielu branżach na różnych stanowiskach. Zajmowałam się m.in. redakcją i publikacją poradników, zarządzaniem marketingowym i sprzedażą oraz organizacją szkoleń i eventów, m.in. takich jak wystąpienia motywacyjne Briana Tracy w Polsce. Dlatego dziś oferuję początkującym w biznesie coaching biznesowy lub mentoring.

Jako coach pomagam osobom w podejmowaniu decyzji, jeśli nie wiedzą, co wybrać, w odkrywaniu mentalnych blokad, które ich hamują w działaniu, generalnie w dokonaniu zmiany, w tym w przemianie ograniczających przekonań, budowaniu większej pewności siebie czy kreowaniu biznesu, o jakim marzą. Wspieram osoby w poszukiwaniach pomysłu na siebie (tożsamości), w budowaniu silnej marki osobistej oraz w rozpoczynaniu działalności gospodarczej. Więcej o mnie...



O blogu i o mnie

Cześć!

Nazywam się Justyna. W moim życiu mam dwie pasje:💗coaching i malarstwo. Uwielbiam pracować z klientami coachingowo nad poprawą ich samooceny i brakiem pewności siebie oraz pomagać im odkrywać swoje potrzeby, wartości, pasje. Lubię wspierać ich 💪 w kreowaniu wizji swojego biznesu, a następnie doradzać w kwestiach strategii i marketingu.

Na moim blogu dużo piszę o tym, skąd się bierze niska samoocena oraz brak pewności siebie, jak możemy poprawić naszą samoocenę i zwiększyć pewność siebie, wzmocnić poczucie własnej wartości. Przedstawiam liczne ćwiczenia na budowanie pewności siebie i asertywność. Rekomenduję zmianę siebie poprzez coaching (swojego myślenia, nawyków), by wieść życie w zgodzie ze sobą, być bardziej spełnionym i przez to także bardziej szczęśliwym człowiekiem.

Zapraszam Cię zatem do tego mojego świata, rozgość się proszę w nim, mam nadzieję, że znajdziesz tutaj to, czego szukasz…

Zapisz się na mój bezpłatny Newsletter
i odbierz kilka ćwiczeń pomagających
budować pewność siebie!