Please enable JS

Poznaj ćwiczenia na pewność siebie

3 sierpnia 2018 / Justyna Kaczorowska /Budowanie pewności siebie/Coaching/Rozwój osobisty

Brak pewności siebie jest często obezwładniający, a zwątpienie, nieśmiałość i stracone szanse zmawiają się przeciw nam. Przezwyciężenie tak wielkich trudności bywa wyzwaniem, ale korzyści są oczywiste – wraz z wiarą w siebie przychodzą szacunek do własnej osoby i wolność osobista.

Dlatego postanowiłam wybrać dla Ciebie – 5 według mnie najbardziej skutecznych ćwiczeń na budowanie większej pewności siebie. 

5 ćwiczeń na budowanie większej pewności siebie

1. Twoje koło pewności siebie

A teraz przed Tobą pierwsze ćwiczenie. Poświęć na nie przynajmniej 10 minut. Przypomnij sobie sytuacje, w których zachowujesz się pewnie i zaznacz na kole swój poziom satysfakcji z tego obszaru. To samo zrób z obszarami, w których uważasz, że Ci pewności siebie brakuje.

Osiem części koła reprezentuje różne obszary, w których wyrażasz swoją pewność siebie lub nie. 

Biorąc pod uwagę, że środek koła oznacza 0, a jego zewnętrzna granica 10, oceń swoją satysfakcję z każdego obszaru pewności siebie poprzez narysowanie łuku w miejscu, które wybierzesz. W ten sposób stworzysz koło Twojej pewności siebie i zobaczysz obszary, w których potrzebujesz ją wzmocnić czy bardziej rozwinąć.

Gdyby to było prawdziwe koło pojazdu, jak “wyboista” byłaby podróż? Przyjrzyj się obszarom Twojej pewności siebie, z których chciałbyś, chciałabyś być bardziej zadowolony/-a i pomyśl, co możesz zrobić, aby to osiągnąć.

 

2. Wizualizacja - Twój dzień pewności siebie

Wykonanie tego krótkiego i prostego ćwiczenia zajmie Ci zaledwie 5-10 minut. Jego celem jest wyobrażenie sobie, jak mogłoby wyglądać Twoje życie z pewnością siebie. Jakie zmiany dokonałyby się, gdybyś stale czuł się pewny siebie? 

Odpręż się i przez chwilę pomarz o życiu, które chciałbyś/ chciałabyś wieść. Zastanów się:

  • Jakie nosiłbyś ubrania?
  • Czy zmieniłbyś swoją obecną pracę?
  • Jak wyglądałyby twoje kontakty z innymi? Czy ludzie traktowaliby cię inaczej?
  • W jaki sposób byś reagował na pojawiające się przeszkody?
  • Jak spędzałbyś wolny czas?
  • Jakie zmiany zauważyłbyś w sobie?

Następnie opisz typowy dzień w Twoim nowym życiu z pewnością siebie. 

Wyobraź sobie siebie jako pogodzonego ze sobą optymistę z silnym poczuciem własnej skuteczności i wiary
w siebie. Zacznij od samego początku, jak wstajesz z łóżka, co sobie od razu myślisz i to, co się dzieje potem. Postaraj się pisać o wszystkim, aż do momentu zaśnięcia.

 

Mój typowy dzień w moim nowym życiu z większą pewnością siebie wyglądałby tak: ………………………………………………………………………………………

I jak Ci poszło? Przyjemne uczucie, prawda?  Powracaj często do tego ćwiczenia. Poprzez zestawienie rzeczywistości z oczekiwaniami wypracujesz w sobie motywację do działania, nawet jeśli pojawią się trudności. A teraz zastanów się – gdybyś mógł na początek zmienić tylko jedną rzecz, od czegoś byś zaczął?

3. Zamień język słabości na język siły

Warto zacząć od zwrócenia uwagi na język, jakim się posługujesz – zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny – i upewnienia się, że zawsze brzmi on pozytywnie. Niektóre słowa są destrukcyjne i załamujące, podczas gdy inne dodają siły i motywacji. Niektóre sugerują, że nie masz kontroli nad własnym życiem, zaś inne jasno mówią, że zawsze masz wybór. W swojej książce „Rób swoje mimo lęku”, Susan Jeffers stawia tezę, że zmieniając język można przejść od bólu do siły.

Zmiana-jezyka-slabosci-na-jezyk-sily

4. Pozbądź się starych ubrań

Ubrania mogą stanowić istotną część naszego wizerunku. Masz w szafie ubrania, których nie nosisz od lat? Jeśli tak, zapytaj siebie, dlaczego je zatrzymałeś? Czy to z powodu wspomnień? Jeśli tak, to być może nie jesteś w stanie posunąć się naprzód w swoim życiu, ponieważ czujesz, że tkwisz w przeszłości.

Jeżeli tak jest, to pozbądź się nienoszonych rzeczy.

Być możesz czekasz, aż zmieścisz się z stare ubrania. Ludzie często zatrzymują za małe ubrania, by schudnąć i móc je znów nosić. Jeśli tak robisz, to wyrzuć te ubrania, ponieważ Twój obraz własnego ciała cierpi, gdy otwierasz szafę i widzisz spodnie, sukienki i inne za małe rzeczy. Przypominają Ci one, że nie zrzuciłeś wagi, chociaż miałeś to w planach.

Życie przeszłością (bez względu na to, czy jest ona związana ze szczuplejszą sylwetką) nie jest dobre dla twojego poczucia własnej wartości i szacunku dla samego siebie. Zrób sobie i swojej samoocenie przysługę i wyrzuć stare rzeczy instytucji charytatywnej i tym samym oczyść swoją szafę oraz swój umysł ze starych wspomnień.

Twoja-szafa-wyraza-pewnosc-siebie

5. Inwentaryzacja magazynu - znajdź to, co Cię wzmocni

Wyobraź sobie, że jesteś wolny od swoich uwarunkowań…Nie interesuje Cię, kiedy, kto, jak i dlaczego. Znaczenie mają tylko czyste fakty. Wyobraź sobie, że jest w Tobie magazyn. Od wielu lat Twoja świadomość, podświadomość i nieświadomość gromadzą w nim to wszystko, co może zostać zużyte do wzniesienia budynku. Nie rozpoczynasz budowy, bo ciągle wydaje Ci się, że czegoś brakuje, ważnego materiału, pozwolenia, dobrej jakości okien…jednak bez względu na to, co Ci się wydaje lub co wiesz, że trzeba jeszcze zdobyć, pewne elementy już czekają w magazynie. Niektóre są uszkodzone, inne zakurzone, część z nich nie spełnia wszystkich wymogów, są też takie, które mają dużą wartość i dlatego przechowujesz je pieczołowicie. Zrób inwentaryzację!

Odnajdź w swoim magazynie wszystkie rzeczy (wydarzenia, sytuacje, słowa, zachowania, relacje), które będą jednym z podstawowych budulców poczucia własnej wartości, zostaną użyte do kształtowania wiary we własne możliwości, rozwijania mocnych stron i dostarczą Ci pozytywnej energii. Zacznij od doświadczeń z dzieciństwa, przejdź przez okres edukacji, rozpoczęcia życia osobistego i zawodowego, a na koniec skup się na teraźniejszości. 

Szukaj:
Drobnych, średnich i dużych sukcesów oraz osiągnięć (przejrzyj albumy ze zdjęciami, świadectwa szkolne, dyplomy, certyfikaty, pamiątki od ważnych osób, nazwij swoje osiągnięcia, zapytaj bliskich co według nich jest Twoim sukcesem). 

Sytuacji, w których czułeś się wartościowy, potrzebny, znaczący (wypisz najważniejsze chwile Twojego życia, których nie chciałbyś stracić i nie zamieniłbyś na inne; mogą to być zarówno wydarzenia, jak i relacje, które udało Ci się stworzyć, utrzymać, pogłębić.

Rzeczy, z których jesteś dumny (skup się na wspomnieniach i namacalnych obiektach Twoich dokonań, szukaj m.in. tego, co udało Ci się zrobić/ powiedzieć, choć było to trudne, na co musiałeś poświęcić czas, dla osiągnięcia czego musiałeś się przełamać, czego się nauczyłeś, dzięki czemu rozwinąłeś swoje kompetencje).

Rozwiązanych problemów i przeżytych kryzysów (przypomnij sobie sytuacje, w których wydawało Ci się, że wszystko jest skończone, nie dasz rady, problemy Cię przygniatały, ale z perspektywy czasu udało Ci się rozwiązać te trudności i wyjść na prostą; możesz zapytać bliskich o sytuacje szczególnie dla Ciebie trudne i kryzysowe, z których udało Ci się wyjść), 

Naprawionych błędów (wymień sytuacje, w których popełniłeś błąd, dokonałeś złego wyboru, zachowałeś się nieodpowiednio, ale udało Ci się wziąć za to odpowiedzialność, zadośćuczynić, przeprosić, poprawić; przypomnij sobie też sytuacje, kiedy Twój błąd mimo czarnych scenariuszy nie spowodował katastrofy oraz takie, gdy dzięki przyznaniu się do błędu, zdołałeś uratować sytuację, utrzymać dobrą relację itp.)

Inwentaryzacja dobrych materiałów, które zwiększą Twoją pewność siebie i poczucie własnej wartości:

  • Drobne, średnie i duże sukcesy oraz osiągnięcia

  • Sytuacje, w których czułeś się wartościowy, potrzebny, znaczący

  • Rzeczy, z których jesteś dumny

  • Rozwiązane problemy i przeżyte kryzysy

  • Naprawione błędy.

Test na pewność siebie

Test-na-pewnosc-siebie

Na koniec mała niespodzianka – propozycja wykonania testu – Zbadaj swój poziom pewności siebie!

Jest to test, który łatwo i szybko pomoże Ci tego dokonać. Pomoże też Ci określić, co możesz zrobić, żeby zwiększyć swój poziom pewności siebie i co za tym idzie zwiększyć również Twoją skuteczność w działaniu. Aby go wykonać, kliknij w link.

Jeśli natomiast po wykonaniu testu, dojdziesz do wniosku, że Twój poziom pewności siebie Cię nie zadowala i UWAGA!

jesteś gotowy na zmianę i chcesz stać się trochę lepszą wersją siebie, to zapraszam Cię do zamówienia 90 minutowej telefonicznej sesji coachingowej, aby przekonać się, czy coaching ze mną jest dla Ciebie.

Podał Ci się wpis? Podaj dalej, skomentuj lub polub moją stronę na FB: Coaching samooceny z grą LockLuck.

Zapraszam Cię także do przyłączenia się do mojej grupy – Doradztwo filozoficzne, psychologia i coaching.

O autorze

Inne artykuły


O blogu i o mnie

Cześć!

Nazywam się Justyna. W moim życiu mam dwie pasje:💗coaching i malarstwo. Uwielbiam pracować z klientami coachingowo nad poprawą ich samooceny i brakiem pewności siebie oraz pomagać im odkrywać swoje potrzeby, wartości, pasje. Lubię wspierać ich 💪 w kreowaniu wizji swojego biznesu, a następnie doradzać w kwestiach strategii i marketingu.

Na moim blogu dużo piszę o tym, skąd się bierze niska samoocena oraz brak pewności siebie, jak możemy poprawić naszą samoocenę i zwiększyć pewność siebie, wzmocnić poczucie własnej wartości. Przedstawiam liczne ćwiczenia na budowanie pewności siebie i asertywność. Rekomenduję zmianę siebie poprzez coaching (swojego myślenia, nawyków), by wieść życie w zgodzie ze sobą, być bardziej spełnionym i przez to także bardziej szczęśliwym człowiekiem.

Zapraszam Cię zatem do tego mojego świata, rozgość się proszę w nim, mam nadzieję, że znajdziesz tutaj to, czego szukasz…

Zapisz się na mój bezpłatny Newsletter
i odbierz kilka ćwiczeń pomagających
budować pewność siebie!