Please enable JS

Jak zmienić ograniczające przekonania?

15 marca 2019 / Justyna Kaczorowska and 1 more /Coaching/Rozwój osobisty

Przekonania, opinie, przeświadczenia na temat otaczającego nas świata, ludzi, a zwłaszcza siebie to bardzo interesująca materia. Dopóki nie zostałam coachem, nie zdawałam sobie kompletnie sprawy, jaką one mogą mieć moc sprawczą. Wiedziałam, że moje myśli wpływają bardzo na moje zachowanie, na moje osiągnięcia, na moje podejście do nowych zadań, ale nie wiedziałam kompletnie, że można zmieniać własne myśli, że można je modyfikować i tym samym zmieniać siebie i swoje życie na lepsze. Taką możliwość daje nam coaching i cieszę się bardzo, że mogę dziś pomagać innym w odszukiwaniu ich ograniczających przekonań, w uwalnianiu się od nich i dokonywaniu ich transformacji na bardziej wspierające. 

Jak powstają przekonania?

Przekonania ograniczające (ale też wspierające) powstają na skutek filtrowania informacji przez nasz umysł. Wszystko, co dociera do Twojego mózgu, wszystkie informacje, wrażenia, odczucia, obrazy, smaki, dźwięki są filtrowane przez Twój mózg. Tylko te najważniejsze informacje są w stanie przebić się do Twojej świadomości i w niej pozostać. Nasz umysł broni się w ten sposób przed zbytnim przeciążeniem. Na podobnej zasadzie działają filtry percepcyjne, które powstają już w dzieciństwie i wpływają na Twoje postrzeganie rzeczywistości. 

„Filtrowanie” więc to nic innego, jak odbiór świata poprzez generalizowanie (wszyscy ludzie są…), kasowanie (widzimy lub słyszymy coś, jeśli nie pasuje do naszego wyobrażenia, opinii, szybko zostaje usunięte z naszego umysłu) oraz zakłócanie odbioru rzeczywistości („Zawsze jestem niezdarą”). Ma to związek z umiejętnością naszego mózgu (dokonywanie selekcji i kategoryzacji), który pod wpływem natłoku informacji, musi sobie jakoś z nimi radzić i musiał w toku ewolucji nauczyć się, w jaki sposób je kontrolować.

Z jednej strony filtry percepcyjne ograniczają nasz umysł, z innej zaś pozwalają skupić się na pewnych rzeczach i zgłębić ich znaczenie. Cała sztuczka polega na tym byś sam decydował o tym, jakie filtry posiadasz.

Gdybyśmy musieli za każdym razem rozmyślać na wykonywaniem takich czynności jak wstanie z łóżka, utrzymywanie pozycji stojącej, ubieranie się czy prowadzenie samochodu, zanim wydarzyłoby się coś istotnego, byłaby już pora przygotowywania się do snu. Dlatego większość z zaobserwowanych przez nas rzeczy i wydarzeń zostaje przez nasz mózg zakwalifikowana do pojemnej kategorii „doświadczeń” lub „schematów”. Dzięki nim większość naszych poczynań możemy robić na tzw. autopilocie. Za każdym razem, kiedy znajdujemy się w sytuacji podobnej, nasz umysł dokonuje automatycznej generalizacji poszczególnych doświadczeń. Ale schematy, rutyna ma to do siebie, że nie wymaga od nas wysiłku, ani stawiania sobie nowych wyzwań, więc dość szybko możemy pogubić się w swoim własnym świecie, zacząć odczuwać jakąś pustkę i brak sensu.

Inny przykład – jeśli zdarzyło Ci się choć raz w życiu zjeść pączka i bardzo się po nim rozchorować (bo okazał się surowy), to wysoce prawdopodobne jest, że za każdym następnym razem, kiedy ktoś Ci zaproponuje zjedzenie pączka, odmówisz. Odmowę będzie poprzedzała myśl, przekonanie, które powstało pod wpływem Twojego wcześniejszego doświadczenia, np. „pączki mogą być niebezpieczne, możesz się po nich rozchorować”. W ten sposób powstało w Twojej głowie niewinne przekonanie ograniczające, które skutecznie wpływa na Twoje zachowanie i sprawia, że w Tłusty Czwartek jesteś jedną z niewielu osób, która pączków w tym dniu w ogóle nie zjada (nie licząc osób, które są akurat na diecie:) Jeśli nie chcesz do końca życia jeść pączków jest to ok, ale jeśli jednak masz inne zdanie w tym względzie, wówczas to przekonanie będzie Cię w tym względzie hamować i ograniczać.

Problem w tym, że ograniczające przekonania (a wierz mi mamy ich bardzo wiele, często nieuświadomionych) mogą bardzo negatywnie wpływać na Twój rozwój i przeszkodzić Ci w rozwijaniu Twoich umiejętności czy kompetencji, jednym słowem znacznie ograniczyć Twój potencjał. Kolejny przykład – nie trudno sobie wyobrazić, jak zachowuje się osoba, która myśli o sobie tak – „Brakuje mi wiary w siebie, jestem niepewna siebie”. Jeśli na dodatek taka osoba jest menedżerem wyższego szczebla i jednym z jej obowiązków jest np. często wykonywanie prezentacji przed zarządem, to za każdym razem będzie bardzo to przeżywać. Jej poziom stresu będzie bardzo wysoki i za każdym razem taka osoba będzie ponosić wysokie koszty emocjonalne swoich publicznych wystąpień. 

cytat-o-przekonaniach

Co to są przekonania?

Przekonanie jest uznaniem czegoś za prawdziwe lub myślenie, że coś może być prawdziwe. Wszyscy mamy przekonania, które służą nam jako zasoby, jak również przekonania, które nas ograniczają. Większość z naszych głównych przekonań leży poza naszą świadomością i ma niezwykle duży wpływ na nasze codzienne myśli, działania, ogólny sposób bycia czy samopoczucie.

Wiele przekonań lub grupy przekonań powstaje w okresie wczesnego dzieciństwa. Nie zawsze są one „zdrowe” i czasem są wynikiem traumatycznych lub dezorientujących doświadczeń, o których dawno zapomnieliśmy. Na takich przekonaniach opiera się nieświadome lub świadome postrzeganie świata w zakresie pieniędzy.

A teraz możesz sprawdzić, jakie przekonania na temat pieniędzy wyniosłeś, wyniosłaś z własnego domu. Powtórz każde zdanie kilkakrotnie i dokończ je.

  1. Ludzie z pieniędzmi są
  2. Pieniądze czynią ludzi
  3. Miałbym więcej pieniędzy, jeśli
  4. Mój ojciec twierdził, że pieniądze są
  5. Moja matka zawsze myślała, że pieniądze
  6. W mojej rodzinie pieniądze spowodowały
  7. Pieniądze równają się
  8. Gdybym miał pieniądze
  9. Gdyby mnie było stać 
  10. Gdybym miał trochę pieniędzy
  11.  Obawiam się, że gdybym miał pieniądze
  12. Pieniądze są
  13. Pieniądze powodują
  14. Posiadanie pieniędzy nie jest
  15. Aby mieć więcej pieniędzy, zazwyczaj
  16. Myślę, że pieniądze
  17. Gdybym nie cenił się tak tanio
  18. Ludzie myślą, że pieniądze
  19. Ludzie są biedni, ponieważ
  20. Ludzie stają się bogaci, ponieważ
  21. Biedni ludzie są
  22. Bogaci ludzie są

Jak zmienić ograniczające przekonania?

Wracając do osoby dokonującej prezentacji. A gdyby tylko zmieniła postrzeganie siebie, zmodyfikowała to przekonanie na bardziej wspierające, z pewnością jej sytuacja i postawa podczas prezentacji zmieniłoby się na lepsze. 

Zbudowanie pewności siebie, zwiększenie poczucia własnej wartości i poprawa samooceny jest jak najbardziej możliwe, z pomocą przychodzi w takich sytuacjach coaching samooceny. Dzięki coachingowi możesz rozpoznać przekonania, które odbierają Ci siłę, możesz zrozumieć moc myśli, lepiej poznać sposób, w jaki pracuje Twój mózg. 

Nieuświadomione przekonania często powstrzymują nas przed działaniem. Mówimy wtedy, że coś nas wewnętrzne blokuje, mamy jakiś opór, ale za bardzo nie wiemy, co to jest, a tym bardziej, co z takim stanem niemocy możemy zrobić. Ja określam wówczas takie wewnętrzne obawy, niejasne przeświadczenia jako gremliny. Chciałbyś dowiedzieć się więcej, jaki potwór lub potwory mieszkają w Twojej głowie, które powstrzymują Cię przed działaniem? To zapraszam Cię na coaching

Wracając natomiast do przekonań na temat pieniędzy, to być może wierzysz że, nie jesteś wart otrzymywania pieniędzy lub że duże sumy pieniędzy są dla innych ludzi bądź, że sukces rozdzieli mnie z rodziną, że jak zarobisz pieniądze, to się pogubisz i je stracisz. 

Moim starym przekonaniem na temat pieniędzy było zawsze – Pieniądze szczęścia nie dają. Na szczęście wdrukowałam sobie w mózg nowe przekonanie – Ale znacznie pomagają szczęściu. I z takim nowym, lekko zmodyfikowanym jest mi dobrze. Wiem, że mi służy:) 

Poniżej schemat zmiany przekonania ograniczającego na bardziej wspierające.

Zmiana-przekonan

5 zasad zdrowego myślenia

Zanim jednak zaczniesz pracę nad zmianą jakiegoś swojego przekonania, zadaj sobie najpierw 5 pytań, które są poniżej. Przeskanuj swoje przekonanie, bo być może okaże się, że nie jest wcale dla Ciebie takie złe, że chcesz je zachować w swoim życiu.

5-zasad-zdrowego-myślenia

Chciałbyś zmienić jakieś swoje ograniczające przekonanie na temat pieniędzy? Chciałbyś popracować ze mną, by zamienić ja na takie, które daje Ci siłę i które dobrze jest posiadać? Zapraszam Cię więc na coaching.

Wspólnie rozpoznamy jakieś ograniczające Cię przekonanie i dokonamy jego transformacji!

Podał Ci się wpis? Podaj dalej, skomentuj lub polub moją stronę na FB: Coaching samooceny z grą LockLuck.

Zapraszam Cię także do przyłączenia się do mojej grupy – Doradztwo filozoficzne, psychologia i coaching.

O autorze

Inne artykuły
Justyna-Kaczorowska-coach-samooceny
Justyna Kaczorowska
Coach personalny i biznesowy | Inne artykuły

Witaj! Jestem Justyna i zajmuję się coachingiem, zarówno personalnym, jak i biznesowym. Swoje umiejętności zdobywałam w rocznej szkole Noble Manhattan Coaching. Jestem także pierwszym w Polsce certyfikowanym coachem innowacyjnej gry coachingowej LockLuck, dedykowanej do pracy nad samooceną, pewnością siebie i poczuciem własnej wartości.

Przez ponad 20 lat pracowałam w wielu branżach na różnych stanowiskach. Zajmowałam się m.in. redakcją i publikacją poradników, zarządzaniem marketingowym i sprzedażą oraz organizacją szkoleń i eventów, m.in. takich jak wystąpienia motywacyjne Briana Tracy w Polsce. Dlatego dziś oferuję początkującym w biznesie coaching biznesowy lub mentoring.

Dziś pomagam osobom głównie w zmianie ich ograniczających przekonań, budowaniu pewności siebie, zwiększaniu poczucia własnej wartości czy kreowaniu życia lub biznesu, o jakim marzą. Wspieram osoby w poszukiwaniach pomysłu na siebie, pomagam zbudować im silną markę osobistą oraz rozkręcić swój biznes. Więcej o mnie...



O blogu i o mnie

Cześć!

Nazywam się Justyna. W moim życiu mam dwie pasje:💗coaching i malarstwo. Uwielbiam pracować z klientami coachingowo nad poprawą ich samooceny i brakiem pewności siebie oraz pomagać im odkrywać swoje potrzeby, wartości, pasje. Lubię wspierać ich 💪 w kreowaniu wizji swojego biznesu, a następnie doradzać w kwestiach strategii i marketingu.

Na moim blogu dużo piszę o tym, skąd się bierze niska samoocena oraz brak pewności siebie, jak możemy poprawić naszą samoocenę i zwiększyć pewność siebie, wzmocnić poczucie własnej wartości. Przedstawiam liczne ćwiczenia na budowanie pewności siebie i asertywność. Rekomenduję zmianę siebie poprzez coaching (swojego myślenia, nawyków), by wieść życie w zgodzie ze sobą, być bardziej spełnionym i przez to także bardziej szczęśliwym człowiekiem.

Zapraszam Cię zatem do tego mojego świata, rozgość się proszę w nim, mam nadzieję, że znajdziesz tutaj to, czego szukasz…

Zapisz się na mój bezpłatny Newsletter
i odbierz kilka ćwiczeń pomagających
budować pewność siebie!